سلام وشرمنده چند وقته چیز ی ننوشتم چون تو روستامون دسترسی ندارم و الان هم اومدم دانشگاه و وقت کردم بنویسم.
به نظرم ساده و زیباتراز همه ی رسم های دنیا باشد. موقع خواستگاری همه بزرگان روستا حضور دارند تا مهریه وباشلق (تعیین مقدار پولی که داماد به خانواده عروس می دهد تا با ان مقداری از جهیزیه را تهیه کنند). مهریه بسیار کم می گیرند باشلق هم نهایتش 2 میلیون تومان . بعد از خواستگاری مراسم عقد که خیلی ساده است برگزار می کنند .ا
اما عروسی:
ساز ونقاره میارن و زنان روستا لباس محلی می پوشند ومی رقصند و عروسی 2 شبانه روز ادامه دارد.
شب اول حنا بندان:خانواده داماد غنچه و یه سری دیگه وسایل مورد نیاز اماده می کنند و با طایفه خود به خانه ی عروس می روند و در انجا حنای عروس و داماد می بندن
ظهر بعد: هر کس دعوت هست(معمولا کل مردم روستا)پذیرایی می شوند و از بعد از ظهر دوباره مراسم شروع می شود هنگام غروب داماد را به اصطلاح میبرند رو(همه جمع می شوند و داماد را به جایی دور از خانه می برند و لباس دامادی تنش می کنند) و بعد داماد را به امام زاده می برند تا برای خوشبختی خودشان دعا کنند. و بعد از برگشتن او را روی تخت می نشانند وشباش می گیرند (مقدار پولی که میهمانان به عنوان کادو به داماد می دهند این مراسم در خانه عروس هم برگزار می شود). و بعد خوردن شام ومابقی مراسم به خانه عروس می روند و بعد از چند ساعت مراسم غم انگیز جدایی عروس از خانواده اش .
وبعداز 3 روز هم مراسم پا واکنون (عروس وداماد به میهمانی پدر عروس می روند وبر عکس)
گفته بودم روستا های زیادی داریم در هر روستا این رسومات تفاوت دارد و اینها کلیاتی از همه روستا ها هست
عسلویه شهری از توابع شهرستان کنگان و یک منطقه عظیم صنعتی از توابع استان بوشهر در جنوب ایران است.
این شهر کوچک در دوازده کیلومتری شرقی روستای نخل تقی و در هفت کیلومتری روستای بیدخون و در کرانه خلیج فارس واقع شده است. گفتنی است اهالی این محل بسیار خونگرم هستند و به زبان عربی تکلم می کنند.
وجود منابع عظیم گاز در این منطقه طی سالهای اخیر به سرعت این شهر کوچک را تبدیل به یکی از قطب های صنعتی کشور کرده است.
وجود تعداد زیادی واحد صنعتی از جمله واحد پالایش گاز و پتروشیمی، چهره این منطقه را به منطقه ای کاملا صنعتی بدل کرده است. عسلویه منطقه ای با عرض کم مابین خلیج فارس و رشته کوههای زاگرس است و شاید همین عامل در بیش از حد بودن رطوبت منطقه تاثیر فراوانی داشته است.
گرمای طاقت فرسای عسلویه زبانزد است، گرمایی که به علت رطوبت بسیار بالا سبب شده است عسلویه به یکی از مناطق بسیار مشکل برای کار تبدیل شود.
شب های عسلویه بسیار زیباست، شب هایی که در تقابل باد و دریا جذابیتی بدیع خلق می شود. صدای امواج نیلگون خلیج فارس به همراهی نسیم و بوی دریا خاطره ای بیاد ماندنی به یادگار می گذارد.
ایراهستان سرزمینی مجهول برای تاریخ نویسان کنونی است که در این پست به شرح وقایع و محدوده ی ایراهستان از منابع تاریخی و نقشه های موجود می پردازیم. واقعاً ایراهستان کجاست؟ برای مشاهده این ویژه نامه به ادامه مطلب مراجعه کنید...
نواب جعقر خان زند وارد شيراز گرديد و باعث فرار خود را محمد خان پسر نصير خان لاري قرار داد و ولد ارجمند خود نواب اميرزاده لطف علي خان را به لقب جهانباني سرافراز فرمود و با فوجي از دلاوران زنديه براي تنبيه محمد خان لاري مامورش داشت
و چون خبر حركت لطف علي خان به عبدالله خان و محمد خان پسران نصير خان لاري رسيد،قلعه لار را كهبر فراز كوهي مشرف بر شهر لار است به محمد علي خان پسر عموي خود سپردند
و هر يك براي اوردن تفنگچي به جايي از لارستان شتافتند و لطف علي خان قلعه را محاصره نمودو جمعيتي را در عقب محمد خان و عبدالله خان روانه داشت
و چون جماعت زنديه به انها رسيدند شكست يافته فرار نمودند و محمد علي خان بعد از اطلاع بر واقعه، قلعه لار را به تصرف داد و زمان محاصره به چهار ماه رسيد
پس نواب لطف علي خان جهانباني، عيال نصير خان لاري را با خود به شيراز اورد.
زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشتهای جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.
فرزند آقا سيدعبدالحسين لاري تا زمان وفات پدر (1342 هـ) در جهرم و از حوزهء درس پدر و برادر گرانقدرش، حضرت آيتالله سيدعبدالمحمد بهره ميبرد. در سال 1346 هـ.. براي تكميل تحصيلات عازم نجف اشرف گرديد و هفت سال تمام در آن ديار به تكميل معلومات و تهذيب نفس پرداخت؛ او از محضر مرحوم محقق ناييني و علامه اصفهاني (كمپاني) بهرهمند شده، سرانجام به مرتبهء اجتهاد و اجازهء مطلق از طرف آنها نايل گرديد.
در سال 1353 هـ.. بنا به خواهش اهالي لارستان بدانجا عزيمت و به جاي پدر فقيد مرجع امور شرعي مسلمانان لارستان و مناطق اطراف شد. آن شخصيت عاليقدر علاوه بر جنبههاي زهد، تقوا و فضيلت، در راه تقويت مباني روحي و مذهبي جامعه و سالمسازي محيط از فساد وتباهي و تربيت طلاب نيز تلاشي چشمگير داشت.
خدمات اجتماعي، سياسي و علمي ايشان بلندي نظر، آيندهنگري و بينش عميق وي را آشكار ميساخت؛ كه به چند نمونه اشارت ميشود:
الف) در زمينه كشاورزي مردم را تشويق و ترغيب مينمود
ب) در جهت خودكفايي اقدام به تاسيس كارخانهء پارچهبافي در لار و چادربافيدر شهر كورده نمود. او عقيده داشت با مصرف توليدات داخلي به خودكفايي نزديك ميشويم.
ج) در مورد رفاه اجتماعي؛ با همكاري مردم اقدام به تأسيس كارخانهء برق نمود، در حالي كه جز قسمتي از شيراز هيچ يك از شهرهاي استان فارس برق نداشت.
از ايشان كتابها و رسايلي باقي مانده، كه در يك مجلد به طبع رسيده است:
1- نقطه اتكاي شيعه
2- حجاب و پردهداري
3-ردّ و انتقاد بر كتاب كليد فهم قرآن
4-احتياج بشر به پيغمبر و امام
5-كتابي پيرامون امامت و ملاك سعادت بشر و چند رساله ديگر وي در 57 سالگي (1374 هـ) بدرود حيات گفت و در آرامگاه خانوادگي در جهرم مدفون گرديد
نام : حاج سيد يحيي نام پدر : آيت الله سيد عبدالحسن (برادر ایت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری)، شهرت : روانبخش ، متولد سال 1270 ، محل تولد : شهر نجف اشرف و مشهور به سادات ركني الاصل ، تاريخ وفات : دي ماه سال 1344 در بخش بنارويه لارستان
مختصري از شرح حال زندگي ايشان :
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سيد يحيي تا سن بيست و پنج سالگي در نجف اشرف در كنار پدر زندگي كرد ، دروس حوزوي را در حوزه نجف تحت اشراف پدر بزرگوارش و زمان زعامت آيت الله ميرزا حسن شيرازي فرا گرفته و با آمدن عمويش حضرت آيت الله العظمی سيد عبدالحسين نجفي لاري به ايران و لارستان ايشان به همراه همسر و فرزندانش عازم لارستان مي شوند و به امر آيت الله مجاهد جهت تبليغ به بنارويه رفت و آمد مي نمايد ، همسرحاج سيد يحيي با ديدن خوابي از ايشان تقاضا مي كند او را به نجف برگرداند و مي گويد مرگ من نزديك است و حضرت هم قبول مي كند و ايشان را به نجف مي برد و همسر حاج سيد يحيي در شهر نجف از دنيا مي رود و حضرت با دو فرزندش به ايران باز مي گردند ، مدتي در لارستان مي ماند تا زماني كه خواهر ايشان كه همسر پسر عمويش آيت الله سيد علي اكبر آية اللهي بوده در جهرم مستقر مي شود لذا به جهرم مي آيد و از شهر جهرم همسر دوم را اختيار مي كند و حاج سيد يحيي روانبخش مرتب از جهرم به بنارويه رفت و آمد تبليغي داشته و پس از چهل سال تبليغ كه بسياري از امورات مردم بوسيله ايشان انجام مي گرفته سرانجام دار فاني را وداع و به ديار حق مي شتابد .
مردم بنارويه به پاس قدرداني بدن شريفش را در كنار امام زادگان شاه فيروز و شاه غزائل به خاك سپرده و بقعه اي زيبا به سبك معماري قديم بوسيله استاد حيدر لاري بنا نمودند و اكنون اين مكان محل زيارت اهالي محترم بنارويه مي باشد . از نسل ايشان پنج فرزند پسر و پنج دختر باقي مانده كه يكي از فرزندانش به نام حجت الاسلام و المسلمين سيد عبدالحسن روانبخش امامت جمعه شهر بنارویه را عهده دارند..
از گراش خبر می رسد که پس از اظهارات اخیر
حسنی، جمعی از متنفذین گراش تصمیم خود را برای حضوریک گزینه ی موجه از گراش در انتخابات آینده قطعی
کرده اند.
حسنی چند روز پیش از حضور رئیس جمهور در لار و اوز مصاحبه
تندی علیه او کرده بود به نحوی که درروز دوشنبه،
حسنی به رئیس جمهورنزدیک هم نشد. وی حضور
کم رنگی در مراسم روز دوشنبه داشت تا نتواند حضور و وعده های احمدی نژاد را به پای
خود بنویسد. از سوی دیگر یکی از همکاران صحبت نو نسخه ای از "حمایت "گراش
که حاوی مصاحبه تند حسنی بود را به دست هیئت همراه احمدی نژاد رساند. این مصاحبه ی
حسنی و عمل منتشر کنندگان مصاحبه ی او را می توان گل به خودی در دقیقه نود تعبیر کرد
زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند.
partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures